Selsema vs Alahan



Assalamualaikum


Sekarang ni musim orang demam selsema
Kalau hari tu aku dok tengok lepas sorang sorang di aulad pintar terkena
lepas tu turn aku pulak rupanya

Kalau sebelum ni pantang hidung berhingus je
Mulala cakap selsema
Padahal satu lagi penyakit tu rupanyan alahan
Tu pun aku tahu lepas terbaca kat information board husm
So kat bawah aku ringkaskan apa yang aku baca kat situ

Ramai yang ingat dia terkena selsema, tapi mungkin itu cuma alahan, disebabkan kedua penyakit ni  berkongsi symptom yang sama cuma sukar dibezakan sahaja. Bila kita ada symptom berkenaan kena pergi jumpa doctor atau farmasi baru boleh tahu samaada kita alahan atau selsema

Alahan
·         Kita tak demam,tak sengal dan tak sakit
·         Simpomnya datang beransur ansur bukan serentak
·         Kita akan kerap bersin, gatal mata, hidung atau tekak
·         Antara simptomnya dia berlarutan lebih seminggu, lelehan yang keluar dari hidung jernih dan cai
·         Simptomnya akan jadi lebih teruk  dalam persekitaran atau musim tertentu

Selsema
·         Demam, sengal dan sakit tekak
·         Simptomnya datang serentak diantara 7-10 hari
·         Lelehan hidung atau hingus jadi lebih pejal dan kuning
·         Mata, hidung, telinga akan gatal gatal


so apa yang sedang berlaku kat aku minggu lepas cuma alahan, bukan selsema
Tapi aku dah check dengan SIL yang kerja nurse tu
Dia cakap boleh je aku makan ubat selsema biasa dari klinik
Harapnya tak berlarutan lah
Kalau tak payah kerja takpe boleh lepak tungggu sihat je
Masalahnya kena kerja

Yang aku perasan bila aku baring, badan memang akan rasa lemah sangat sangat
Tapi bila aku bangun je dari katil buat kerja sikit sikit rasa okla jugak
So kesimpulannya kalau tak sihat, jangan asik nak melepek layan perasaan je
Buat jelah apa apa supaya cepat sihat dan cergas balik
Dan jangan lupa makan ubat ontime



Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM