science project



Assalamualaikummmmm...


Minggu lepas buat projek tanam kacang hijau dengan students
Hari selasa kalau tak silap
Hari khamis check kacang dah mula nak tumbuh
Lepas tu cuti jumaat sabtu
Aku pergi je tadika sebab ada tuisyen tapi lupa terus pada benda alah tu
Then semalam masuk kerja baru teringat

Alamak 2 hari aku tak renjis air janganla bantut pulak pokok tu
Cepat cepat pergi tengok


Jeng jeng jeng.....




Alhamdulillahhhhh...
Semua pokok naik tinggi tanpa cacat cela
Bila aku tengok terus wahhhhhh
Terus show off kan orang lain.hahaha

Sebenarnya minggu lepas first time buat dengan students tapi guna cawan polisterin je
Tapi disebabkan salah teknik kebanyakan pokok tak menjadi
Mati, kering, tak naik so teacher dengan students semua frust

Jadi cikgu tadika memang macam tu
Malu if buat apa apa tak jadi
Sebab fikir students pandang tinggi pada kita
Bagi dorang wahhh teacher yang paling hebat semua tahu semua pandai
So bila projek tak jadi harusla teacher malu.huhuhu

Esoknya kebetulan set little scientist untuk projek kacang hijau ni sampai
1 set complete dengan kacang, kapas dan bekas
Bekasnya lagi proper sebab siap ada lubang lubang senang akar nak menjalar
So aku decide buat lagi sekali
Kali ni buat dengan lebih cermat bukan tangkap muat je
Alhamdulillah berhasil..




Dalam 9 bekas cuma 2 yang baru tumbuh tak naik tinggi lagi
Sebabnya masa nak simpan tu palet tak cukup so aku just letak biasa je kacang dengan kapas basah
Sebenarnya idea nak letak pot dalam palet ni ternampak kawan letak

Tapi tahniah kepada otak aku yang cerdik ni
Dalam palet tu aku letak jugak air so kapas lembab tu takkan kering dengan mudah
Aku kan pemalas, tu sebab dalam palet tu letak siap siap air sebab taknak check pokok sokmo
Kemalasan yang berbaloi...wakaka

Untuk project ni sebenarnya boleh ajar students subject sains pertumbuhan pokok
Selain tu nak relate jugak dengan islamic berkaitan Allah creation.
Bila pokok dah tumbuh teacher kena explain buat q & a la pulak dengan students
Yang penting students faham konsep dan boleh belajar benda baru

Sebenarnya senang je nak buat students happy masa belajar
Contohnya minggu lepas nak buat art n craft vegetables printing guna bawang dengan water color
Instead of aku sediakan, aku suruh students bawak sendiri dari rumah
Bila kat kelas semua excited dok tanya nak buat apa teacher, nak buat apa teacher.hehehe

Biasalah dengan bebudak...
Kadang happy dengan keletah dorang
Tapiiiiiii....banyaknya yang stresss.huhuhu

"Beginilah nasib diriku yang malangggggg, oh tuhannnnnn...."
(Sape kenal aku tahula lagu ni ;p )








Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM