8th Visit: HSG Experience


Assalam.

Nak bercerita pengalaman hsg yang aku lalui kejap tadi.
Serius, sampai sekarang kalau teringat masih rasa sedih n menangis.

Walaupun nurse yang in charge cakap kena datang 2 jam lebih awal, tapi bila aku sampai 12.30, nurse dekat wad mawar cakap kena datang balik pukul 2.
Sebabnya pukul 1 dah lunch break, sape pulak nak uruskan hsg ni.
So aku pergi surau n lepak je dulu.
Masuk waktu zohor, terus solat.
Dalam doa, memang dah bermohon semoga dimudahkan segalanya.
aku ni penakut, so mintak supaya Allah berikan kekuatan.

Pukul 2, aku dah sampai wad mawar lagi sekali.
Lama jugak menunggu ada doktor free, sebabnya doktor yang akan bawa aku ke jabatan xray n radiologi.
Bila sampai situ, terus tukar baju n pkai baju n kain hospital.
then, terus naik katil standby untuk proses.

Bila nampak nurse dok sedia alatan, mmg tak tak rasa berdebar pun.
Bila dia masukkan spatula n lain lain alat rasa okay jelah.
Sebab dah biasa masa treatment sebelum ni.
Tapi bila dia nak masukkan alat yang dia refer as belon, warna kuning, masa tu start rasa sakit.
Tapi still diam.
Doktor yang buat tu pun keep on asking whether aku ok ke tak.

tapi bila dia on skrin untuk x ray n start inject cecair, terus rasa sakit sangat sangat.
Sakit sampai aku mengaduh sakit sakit yang keluar dari mulut aku.
Agaknya terkejut dia terus stop.
Bila aku toleh ke skrin, nampak cecair tu baru masuk saiz lebih kurang duit 50sen.
Lepas tu bila dorang discuss, rupanya cecair tu keluar balik.
Sebabnya saiz belon yang guna tu besar.
So tukar saiz n ulang lagi sekali proses.

Kali ni, memang aku rasa cuak sangat sangat.
Bila xray dia gerakkan ke badan n start inject, aku tarik nafas macam yang doktor ajar tapi halfway memang rasa sakit sangat sangat.
Air mata memang dah bercupak cupak keluar.
Dengan mulut aku dok sebut sakit sakit n aku siap mengerang n jerit stop, stop 2, 3 kali.
Cuma aku jerit perlahan jelah, sambil mengaduh ngaduh sakit.
Tapi kali ni memang doktor terus je suntik non stop sambil suruh aku sabar n tahan tahan tahan.

Allahuakbar.
Masa tu disebabkan terlampau sakit, aku sambil tak boleh nak tarik nafas.
N memang sampai terdetik di hati aku taknak anak.
Aku taknak anak.
In fact, masa tengah menaip ni pun sambil nangis. Sengal kan?

Bila doktor cakap ok dah siap, berkali kali aku sebut nama Allah.
Ngeri sangat aku rasa pengalaman aku ni.
Disebabkan aku tak tengok masa sebelum masuk so tak tahu yang sebenarnya berapa lama proses ni.
Tapi memang sejam or lebih.
Bila tanya suami memang dia cakap sejam lebih. Lama.
Paha n kaki memang rasa lenguh dok mengangkang.
Masa dia nak x ray n  inject ubat je boleh lurus kaki kejap.

Keseluruhan proses ni aku boleh cakap lebih kurang 5 kali spatula tu keluar masuk.
dengan alat yang aku nampak mcm batang playar cuma hujungnya bentuk macam gerudi.
2 kali masuk belon kuning n 2 kali proses inject yang sakitnya tuhan jelah yang tahu.

Aku baca dalam blog ttc, ramai cakap macam senak je.
Tolongla, bukan rasa senak hokey.
Serius demi Allah rasa sakit.
Cuma sikit n banyak terpulang pada individu tulah boleh tahan ke tak.

Bayangkan jelah, if selalu kita sakit perut, kita boleh bereaksi dengan bengkok kan badan dan pegang perut.
Tapi aku ni, terbaring menelentang dengan tangan keatas, dengan rasa sakit dok mencucuk cucuk kat bawah n kawasan peranakan, tak tahu nak menahan sakit macam mana.
Bila datang sape entah nurse ke doktor pegang tangan aku, memang aku pegang kuat kuat masa dok tahan sakit tu.
Mengalahkan orang nak beranak.

Then, bila semua dah siap, doktor yang temankan dari wad mawar bagi aku air n panadol 2 bijik.
Masa tu aku nampak hidung n mata dia merah.
Agaknya tengok aku menangis nangis, dia pun sedih sama.
Dahla dia cakap dia mengandung, so maybe sensitif la sikit.
Kesian pulak kat dia.
Bila aku sembang dengan dia, memang nampakla dia doktor baru n yang ni first time dia join proses hsg ni.
Tapi dia just tengok jelah.
Bukan bidang dia.

Hasil dari hsg ni, walaupun prosesnya menyakitkan, tapi alhamdulillah dapat good news.
Menerusi x ray tu, alhamdulillah kedua dua tiub falapio aku ok, tak tersumbat.
So in sha Allah nanti boleh proceed dengan IUI.

suami pun nampak happy.
then bila dia tahu aku ada bleeding jugak sikit, siap pesan x boleh minum ais, tak boleh makan goreng goreng, aiskrim, benda benda mengarut.
Hmm, sayang jugak rupanya kat bini ni.hehe

aku pun tanya doktor jugak siap siap, proses IUI nanti mana lagi sakit dengan hsg ni.
Doktor cakap IUI in sha Allah tak sakit macam ni.
Lebih kurang rasa macam buat test pap smear je.
Alhamdulillah. Lega sikit dengar.

Then doktor pesan if bleeding tu banyak n packed 1 pad, dia cakap kena cepat cepat datang emergency.
Lepas siap tu pun bila aku masuk tandas nak bersih, memang dah start keluar darah sikit.
Nasib baik dah memang bawak spare pantyliner n pad.
Dalm dok sakit tu sempat lagi nak snap pakai baju hospital, hehe.
Tapi bateri pulak flat. Saje je nak buat kenangan.

Tapi bila proses ni dah siap, entah kenapa badan rasa letih, lesu, macam nak demam, semua adalah.
Masa mandi tadi pun rasa macam orang demam, sejuk sangat sangat, padahal cuaca kat luar panas.
Nasib baik dah apply cuti 2 hari. N dapat mc sehari.
Nak rehat rehat bagi ok badan jelah dulu.

Ya Allah, moga lepas ni segala urusan dipermudahkan..
Bagila aku kekuatan ya Allah. Amin.


Comments

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM