Monday, July 30, 2012

pembuka selera: resepi pajeri nenas

assalamualaikum

sejak bekerja sahur dah tak macam sebelum kerja
zaman belajar dua tiap kali shur makan mesti bertambah tambah
selera saja
tapi sejak bekerja, sahur pun dah tak bangun
tapi bila dah kawin suami nak bersahur
so isteri terpaksala bangun masak and prepared sahur
so aku kenala ada menu pembuka selera kalau nak bersahur
lauk memang dah tak penting sangat
yang penting ada pembuka selera

antara yang jadi faveret aku masa bersahur adalah pajeri nenas
aku sama je dengan ayah
maklumla anak ayah
kenala sama.hehe
kalau sahur mesti nak ada pajeri nenas
kadang mak masak sampai seperiuk

setakat ni tak penah la lagi aku masak pajeri nenas
tapi nak share jugak resepinya
yang disalin dari  mulut mak.hihi




pic kredit dari sini



bahan bahan:
nenas
bawang merah, bawang putih
kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih
gula, air dan pewarna

cara membuatnya:
tumis bawang putih and merah
masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih
pastu masukkan air (sedikit sahaja)
bila dah menggelegak, masukkan gula
kalau nak manis leting, tarukla lebih.hehe
kalau suka boleh letak pewarna
biasa mak letak kuning
kalau nak kelainan, boleh guna hijau, merah or biru
barula meriah.hehe
oh ya mak cakap kalau nanas muda or masam celurkan dulu bagi hilang masam

 
ada je gambar dalam kamera,malas nak transfer
google kan saja.hehe
selamat mencuba ya




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...