resepi mudah: bawal 3 rasa


assalamualaikum

asal hari cuti je takde nak fikir benda lain dah
celik je mata terus 'hari ni nak masak apa? nak makan apa?'
dah cane aku tak stress benda kecil je pun kan.hehehe

hari ni nak share resepi mudah ikan 3 rasa pulak
kalau selalu aku guna ikan kembung
tapi kali ni aku masak ikan bawal pulak
balik je dari kerja singgah beli ikan segar dari tok bali
balik rumah terus masak
memangla konfem sedap manis isinya



ni resepi mengikut selera aku
seekor ikan bawal rm7 ni ngam ngam makan 3 beranak ye.hehe


bahan bahan:
bawang merah, bawang besar, bawang putih dipotong dadu
cili padi siam dipotong kecil
dan limau purut
tomato sebiji
sos tiram, sos cili, sos tomato, sos ikan, kicap
lada kisar

cara membuatnya:
tumiskan bawang dengan lada, masukkan cili kisar
bila dah garing baru masukkan semua jenis sos
kalu nak tambah air asam jawa boleh je
aku masak ikut mood
kalau rasa nak letk belacan pun aku main letak je.hehe
kalau ada kiub atau serbuk pati ayam boleh letak jugak sikit
then kecilkan api biarkan je sos tu masak lama sikit
then masukkan garam, gula, perasa
siap...

sape cakap masak ni susah
kalau malas memangla susah.hehe
daaa :)




Comments

  1. sama la... kalau cuti je kena pk apa nak masak~

    ReplyDelete
  2. sedapnyeeee...terus rasa lapar nak makan dengan nasi putih panas2

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D