JALAN-JALAN.....di pasar Jelawat!!

Pagi sabtu! Aku cuti! Mcm biasa, lps subuh aku mmg jarang sgt tdo balik, kecuali kalu terbabas subuh..hehe, bgnla lwt la sket. Mcm biasa, pagi2 buta ku msk bju dlm washing machine..putar3 lbh kurang sejam, g jemur. Tepat kol 10, mak ajak g Jelawat.

aku: watpe?
mak: nak bli lauk buat smayang hajat..
aku: ajak ayah la..
Mak: dia takde!
aku: OK!

Dgn penuh kemalasan bgn g blk air, cuci muka n gsk gg je. Tukar baju tdo, pkai track n tshirt, capai tudung, stat enjin..wrooomm..berdesup aku merempit n 7minit setengah smpai jelawat. Mcm biasa ari sabtu, org rmai, kete bnyk. Aku bg signal msk kanan, kete brderet2 masuk kdai, mata helang aku trus nampak satu parking kosong, brdesup aku msk sblm org len sambar. Viva putih belakang aku yg lembab tu, mst angin punya kat aku..hehe

Destinasi pertama; wet market. Mak bli daging, tulung rusuk, udang, telur ikan, ikan bawal, ikan kembung, ikan selayang, ikan kering..ops wet market jual ikan kering gak ke? Tgh bersoal jwb dgn akak penjual ikan, mamat kdai depan dia duk menjirus2 air ikan plak. Hbs mercik kat aku. Bengang je. Tak puas hati org tak bli ikan dia la tu...(tuduh aku dlm hati..)

Destinasi kedua; Pasar Kuih. Mak bli brng kering kat kdai Runcit Kak Chek, aku plak g borong sayur kat faveret stall aku. Pastu g borong buah jambu katak, buah pauh lemak. Aku tukang bli je, duit mak hulur.hehe...bli, bli n bli smpai plastik dh x ckp tgn nak bawak. Aku sbgai anak yg berhemah tinggi, dengan separuh rela hati meng offerkan diri utk g anta dlu separuh brng yg mana terlarat bwk ke kete..berat woo. Cilok2 celah kete, redah jalan, redah langsung, semak samun je xde..huhu



Pasar Jelawat yg glamer di Bachok...





Mak sy trmenung fikir nak bli apa lg yg x cukup..hehe. Dari belakang cpt jalan tu, tuan kdai, Hjh Cik Mah sebuk dok packing brng2





Sy berlatarbelakangkan Pasar Jelawat yg kunun2 busy everyday...cuti hanya pada Raya Aidilfitri n Raya Korban, first day only!!



Destinasi ke 3; Petronas Kak Ani. G tukar duit kecik utk bg org smayang hajat n ambik skali Asam Pixin yg order ngan Kak Ani. Melayang duit aku Rm18. Ni je ghupa brngnya, gula2 madu cmpr asam.hehehe



faveret at this time..satu jar trus aku bli.hehe





paket yg ada asam kembar..sape nak pregnant dpt anak kembar bleh try dis. Smpai 6paket ada dlm 1 jar..suka suka suka

After 2hours, kami pun bertolak pulang dgn Red Viva yg sarat muatan dan isi dompet mak yg kekempisan.hehehe. Aktiviti d hari sabtu, 12 Februari, akan bersambung d next entry..

Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM