a.. i.. u..



assalamualaikum

kaedah nak ajar students baca di tap mengikut kaedah program little caliphs
ialah memulakan dengan abjad dengan vokal a
 a ba ca da fa ga.....
bukannya abc
tapi kita still ajar jugak abc
lepas students dah kenal and  boleh baca baru perkenalkan vokal seterusnya i dengan u
so kaedah aku dalam kelas selain mengeja aku akan suruh students 
 ingat macamana bentuk mulut bila dia sebut vokal
sebab lain sebutan lain bentuknya


 untuk gabungan abjad dengan vokal a
aku akan suruh dorang nganga luas luas




 untuk gabungan abjad dengan vokal i
aku suruh dorang sengih




untuk gabungan vokal u 
aku suruh dorang muncung buat mulut itik.hehe



model kat atas ni adam zefril suffian
antara yang komited dengan ajaran aku.hihi
memang buat sesungguh hati dia
ada sesetengah students taknak buat pun mulut macam ni 
sebab malu gigi rongak atau takde gigi.hahaha

tapi awal awal dorang membaca bukan nak tengok di buku
tapi nak tengok mulut aku
bila tengok mulut aku menganga atau sengih atau muncung baru dorang cam vokal apa
tapi bila dah lama dorang akan ingat bunyinya dengan sendiri
yang penting sekali kena kerap ulang biar lancar di mulut
gitula ceritanya   ;)





Comments

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM