iftar di Raja Ikan Bakar


Assalamualaikum

Dah 21 ramadhan baru first time berbuka kat luar dengan suami. Tu pun kena buat temujanji dulu. Nak request pun dalam tempoh seminggu, if on the spot suami tak layan. Ni pun nasib baik raja ikan bakar ni area tok bali, bukan menghala ke bandar. If kena masuk bandar, sebulan merayu pun konfem suami tak approve.huhu

Hari ni lepas balik tuisyen memang melepak rumah mak. Suami janji datang ambik 530, tapi 630 baru sampai. Takpe, aku dah biasa. Janji melayu kan. Lepas tu terus berdesup ke tok bali. Mula tu memang niat nak ayah mak ayah, tapi konfem balik lambat, mak taknak tinggal solat di masjid. Takpelah, lenkali aku tapau je untuk mak ayah makan di rumah.

Elok sampai dalam pukul 7. Terus pilih lauk. Aku pilih udang je, nak makan ikan apa aku tak reti nak pilih. Yang lain biar suami je pilih. Kejap je dia bakar sedang elok dapat sebelum masuk waktu berbuka, so dapat makan yang panas panas lagi.



Sebelum.

Kedai ni simple je. Ikan just bakar tawar macam tu je. Suami pilih ikan merah. Sotong ambik sekor je sebab sotong besar. Aku tak gemar sotong, biasanya mesti liat, overcooked, ambik sepotong je yang lain suami habiskan. Faveret aku udanglah. Aku ambik 3 ekor. Tak tahula udang apa ni. Tapi nak kopek kemain susah. Tapi memang lagi bestla udang ni dari udang biasa. Kalau udang biasa walau saiz besar biasa aku ambik dalam 8-10 ekor, tapi udang ni tak beranila, bila aku tanya katanya rm40 sekilo.



Selepas.

Licin. Tinggal tulang dengan kepala je. Nasi 4 pinggan. Suami dua pinggan, aku 2 pinggan. Aku air 3 gelas, teh o ais, air kosong, lepas tu tambah lagi air laici. Sambal cicah suami licin. Yang aku banyak lagi, kalau habiskan mau berasap telingan aku.


Raja ikan bakar ni dia just bakar tawar je ikan. Menu lain pun rasanya takde kot sebab selalu aku pergi nampak orang just makan ikan bakar je. Pakcik owner ni sorang sorang je handle 8, 9 tempat bakar ni.

Aku ni dahla bukan reti dok diam. Kejap kejap pegi jengah. Pastu ada kucing dok mengiau ngiau. Masa aku nak halau kucing, kaki tertendang kerusi, terus tergolek kerusi. Nasibla laki aku dapat bini macam aku ni.hahaha




Disebabkan seafood ni semua fresh dibakar tawar, sambal dia ni jelah penyedap ikan bakar tu. Ala ala sambal belacan tapi bukan sambal belacan, letak kicap pastu perah asam limau. Memang kick. Disebabkan aku tak tahan pedas, aku kena letak kicap banyak, pastu kena perah dua potong limau, sebab nak kurangkan pedas. Tu pun cicah sipi sipi je. Oh ya lagi satu kuah kuah semua takde ye, makan dengan nasi gitu je. Pastu boleh mintak ulam, budu kalau nak.

Dalam banyak banyak kedai ikan bakar aku penah makan, memang nilah kedai faveret aku. Kalau dapat makan tiap hari pun takpe. Tiap kali lepas makan memang rasa satisfied sangat sangat. Memang tak pelikla kalau ada return customer. Kalau boleh sebulan sekali nak ajak suami makan sini.

Untuk makan berdua biasa habis tak sampai rm50. Tak tahu nak cakap mahal le murah tapi aku rasa berbaloi sangat. Lepas balik je makan sini, konfem aku rasa happy. Rasanya setiap kali datang makan sini, aku memang up entri dalm blog. Tak jemu jemu.hehe.

 Ok tu je nak cakap. Cakap banyak banyak kang mau terliur nak makan sini lagi.



Sekali sekala tuan tanah berselfie, harusla resize gambar x-large.hihi

Till then, babaiiiiii...




Comments

  1. Delicious serving here...

    -May- at:

    http://capturingthyinterest.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Delicious serving here...

    -May- at:

    http://capturingthyinterest.blogspot.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM