Tak Sihat!



Assalamualaikum. 


dah 3 hari sakit tekak tonsil belah kiri bengkak. Rasa tajam mencucuk cucuk. Hari ni baru nak pergi klinik cari antibiotik. Dah kol klinik pagi tadi katanya tutup pukul 6. Sempatla kot sampai. Bulan puasa ni memangla balik kerja pukul 5, tapi tunggu suami sampai dekat 530 jugak. Nasib baik dengan motor. Sempatla sampai awal rumah, nak masak nasi, nak masal lauk ringkas ringkas. 

Dah masuk 10 hari puasa ni, aku dah tinggal puasa 7 hari. In sha Allah esok dah boleh berpuasa rasanya. Tapi tonsil tak baik lagi. Menderitalah aku nanti. 2,3 hari ni dok bertahan sebab kalau rasa sakit boleh terus makan ubat, ngap aiskrim. Esok kalau dah puasa bawakla bersabar banyak banyak ye muis. Tapi paling tak tahan kalau bersin, sakitnya macam nak tercabut anak tekak, macam ada orang toreh toreh dalam tekak aku ni. Dahla sakitnya naik sampai ke urat saraf telinga. Jangan cakap aku drama queen ye, sape yang kena tahula sakit ke tak.huhuhu

Kalau ikut hati nak je operate tonsil ni. Tapi bila kenang abang cakap sakit, mau fikir 100x jugak. Aku ni dahla dasar cengeng. Kesian nanti orang sekeliling aku nak kena tahan karenah aku. Abang ritu dia cakap 2 minggu lebih jugak baru nak ok. Mana nak kena tahan sakit luka operate lagi, pastu nak makan minum lagi. Konfem kurus aku if operate tonsil.hehe. Tapi doktor cakap selagi tak operate selagi tulah benda ni berterusan. Last pergi klinik bulan 3 kot. ni masuk bulan 7 kena lagi. 

Yang bulan 3 dulu aku terkena lepas makan keropok bersira, pedas manis yang melekit lekit tu. Kali ni pulak terkena sebab sabtu lepas aku makan keropok ubi pedas, pun jenis yang melekit lekit tu. Tekak telan memangla sedap, tapi lepas tu tahanla sakit. Sabtu lepas, lepas makan separuh paket tekak mula rasa tak selesa, konfemla tu. Pagi tadi masa dok belek beg makanan aku, adala lagi baki kerepek ubi pedas tu. Suami macam biasalah sound, dah tahu tekak tak serupo orang, dok makan jugak kokse.hehehe

Dengan tonsil ni aku kira dah otaila. Manakan tidak, dari umur 9,10 tahun aku kena tonsil, sekarang dah 30 tahun, sakit ni jelah dok mai sokmo. Ingat dah tua bangka ni stop la, rupanya makin menjadi jadi pulak. Tapi just bengkak tonsil jelah, demam tak pun. Kalau masa kecik dulu pakej lengkap demam ngan tonsil dua dua sekali. Kalaula masa kecik dulu dah operate takdela menderita sampai sekarang.huhuhu



ubat dengan aiskrim nak bagi legakan tekak
pagi semalam dah beli 2 bekas, hari ni 2 bekas lagi
masuk kedai buat bodoh je beli aiskrim pepagi buta
tapi sakit still tak hilang, kena cari antibiotik jugak
kat rumah pun dah beli sebekas aiskrim
pagi tadi suami bangun sahur makan nasi
aku bangun jugak panaskan lauk lepas tu ngap aiskrim
lepas tu sambung tidur sambil kemam ubat
nasib baik tak tercekik sambil tidur.hihi




snek pembawa musibah
kena pulak layan depan tv, kejap je boleh licin
ni pun aku stop makan tekak rasa tak selesa
sedap sangat kerepek yang ni
beli dari cikgu tuisyen dekat tadika
pedas, manis, ubi tak keras sangat
rasa macam nak repeat order, tapi bila fikirkan tekak...huhuhu


Lambat pulak rasa nak balik. Walau tak puasa tubuh rasa letih je. Nak balik rehat, nak baring. Kalau drive sendiri dah mintak half day ni. Apakan daya menumpang suami. Esok ntah macam mana nak sambung berpuasa kalau tak sihat macam ni. Lembik macam jeli la agaknya aku nanti..  :(

oh ya, alang alang aku dah membebel panjang panjang ni, nak cite menyampah je masa pergi farmasi ahad lepas. Sajala tanya ada jual antibiotik ke tak. Kot ye pun takde cakapla elok elok. 
Ada ke patut bila aku tanya 'kak, Amoxcylin ada ke tak'
akak tu balas 'Amoxcylin ke, lin lin ke semua takde....' dengan kereknya, dengan muka masamnya
helloooo, aku customer okeh
ni first time aku beli dengan akak ni, selalu beli dengan yang lain ok je, lembut je jawab, manis je muka. 

Tahula puasa. Student aku 6 tahun pun puasa penuh. Baru tengahari kot takkanla lapar sangat sampai nak temper tak kena tempat. Menyampah je. Pendek kata farmasi tu lepas ni aku banned. Banyak farmasi lain kot. Kalau tak lapar puasa, mesti sebab PMS, takpun gaduh ngan laki, takpun bos lambat bagi gaji, takpun sebab dia SENGALLLLL. Padanlaaaaaa.......



Comments

  1. adehhh azabnya kalau kena tonsil.. hsna ada baca blog akif imtiyaz, anak2 kak lya baru je selesai operate beberapa hari lepas..

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM