diet ke?


Assalamualaikum. 

Hari ni keluar dengan ayah pergi tesco. Pakai wedges 4".  Bila balik rumah je, rasa macam nak tercabut kaki.huhu. Kita dahla tak biasa pakai kasut tinggi. Kalau pergi kerja takpe, pakai kejap je then bukak kasut. Ni non stop aku berjalan 4, 5 jam. Selalunya ada kasut flat aku buat spare if nak pakai keluar jalan jalan. Tapi sejak kasut flat yang last dulu koyak, aku dah tak beli yang lain. 

Kalau ikutkan hati, malas je nak keluar. Kerja pun ada lagi tak siap. Kalau keluar, duit habis, badan penat. Tapi dalam tak nak beli apa apa tu, erbeli jugak a gew things. Ayah macam biasala pergi tesco, beli lauk basah. Beli ikan masin. Ikan masin faveret dia tu, macam takde dah kat tempat lain. Asik mengajak je pergi tesco semata mata nak beli ikan masin.huhuhu

Disebabkan sekarang ni aku kengkononnya nak dietla kan, so belila stok buahan lebih sikit. Beli anggur dengan epal dengan harapan lepas ni malam malam cukupla aku mengalas perut dengan buahan ni je.huhu




Anggur red globe rm6.99 je sekilo. Selalunya if ada offer cepat je licin, tapi nasib baik masa aku pergi tadi, buah masih banyak dan baru baru. Disebabkan anggur ni dah jadi buah faveret aku, kiranya aku ni dah expert la bila pilih anggur, so rasanya yang aku pilih in sha Allah manisla kot. Kang kalu try dulu kan berdosa pulak.hihihi.

Epal red washington pulak rm14, untuk 8 biji saiz medium. Tapi ada promosi jugak less 15% untuk semua jenis epal, so harga jadi rm11.90 je. Ada saiz yang lebih kecil, red delicious 12 biji, rm8.90 je tapi risau kot kot beli nanti tak manis ke hapa, so takpela ambil yang mahal sikit, asal puas hati.

Targetnya, bermula malam ni, satu malam sebiji epal n setangkai anggur. Cukupla stok untuk seminggu. Lepas tu if lapar lagi, cepat cepat masuk tidur, tu je caranya. Sebab aku perasan if aku tidur lewat, memang jadi makan lebih banyak. Asik nak ngap itu ini tak berenti.

Macam malam tadi, padahal petangnya dah makan sepinggan mee kari lepas kursus. Memang rasa kenyang sangat sampai nak termuntah pun ada,  tapi dalam pukul 9 je dah rasa lapar balik. Fikir punya fikir, nak makan ke taknak, nak makan ke taknak. Last last syaitan lapar dalam badan aku ni menang lagi. So masak la nasi, goreng ayam n telur ikan, dan siap makan dekat nak pukul 12 tengah malam.huhuhu..cane tak gemok?

Aihhh, kalau aku makin ingat, makin stress la weh.

Kata je nak diet, sebelum balik lalu tepi Big Apple Donut, bau je donat singgah situ pulak.


Hari ni beli donashi. Satu bekas ni rm11 je. Aku suka macam ni. Portion kecik dan boleh makan banyak flavor. Alamak, diet buah tak boleh start lagi kot malam ni.hehe. If simpan makan esok tak sedapla pulak donat ni nanti. So, wajibla aku habiskan malam ni.

Oh ya lupa plak nak cerita. Pasal pekerja tesco, yang aku sound kene setepek dekat muka.

Dah beli anggur, kenala timbang kan? Then aku ada beli ikan bilis jugak. Bila nak timbang tengok satu kaunter je bukak. Budak pompuan. Cantik. Bedak tebal, celak hitam likat, pipi pink macam kena penampar. Sayangnya, perangai tak berapa cantik.

Buah anggur kan mana sama dengan buah durian. If hempas hempas mestila pecah dan lebam. Masa aku hulur dan dia ambik aku nampak dah kasar je letak atas penimbang. Aku peratiiiii je.  Dengan muka memang masam mencuka, secubit senyum pun tak ada. Mata melilau ke lain. Sesaat pun takde eye contact dengan customer yang tercongok depan dia ni. Then, lepas dia timbang ikan bilis, pappp! Letak depan aku. Aku buat dek je lagi. Tapi masa dia nak letak anggur, belum sempat dia hempas plastik tu, aku terus tangkap plastik tu! Aku tengok dia, dia tengok aku. Aku pun apa lagi...

"Kalau rembah buoh ni, habihla pecoh! Buat kijo molek gak sikit."

Kepada yang tak faham, meh aku translate.

Kalau hempas buah ni, habisla pecah. Buat kerja elok elok sikit! 

Suara aku perlahan je, tapi nada dan air muka tu penting! If budak tu spesis budak sengal, sah di makinya aku dalam hati. Lantak! Aku pun tak faham kenapa dia nak buat kerja macam tu. Bukan masa tu orang ramai pun beratur. Aku sorang sorang je pun masa tu. Buat keje berkasar gitu macam nak suruh aku cepat berambus ke hapa?

Lepas tu, ayah pulak suruh belikan anggur jugak untuk mak. Masa nak timbang, aku pergi ke kaunter lagi satu tapi takde orang. Tapi budak lelaki yang kerja situ ada lagi kat depan kaunter. Bila aku tunjukkkan plastik, dia masuk balik kaunter then cakap kaunter dah nak tutup sebenarnya. Tapi dia still ambik juga dan timbang buah tu. Then, aku terus cakap saya taknak timbang dekat sana, sebab budak tadi dok hempas barang saya. Lepas tu dia pun dok ooooo...lepas cakap terima kasih aku blah jelah.

Kesimpulannya, nak kerja buat cara nak kerja. Jangan setakat nak tayang muka cantik je, kerja ntah hapa hapa. Tak pepasal je merosakkan mood aku. Haih, nasibla jumpa customer macam aku ni!









Comments

  1. wah...kemain lagi kaunter girl tu ea hempas2 barang. tak report ke?

    ReplyDelete
  2. Hai dhiera, takdela sampai nak report pun, tapi lepas kena sound semoga dia dapat pengajaranla sikit. Dah kerja bahagian service, tak patutla mcm tu kan? Huhuhu...

    ReplyDelete

Post a Comment

any comments? thanks..... ;D

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM