13 Ramadan 2016


salam.

dah nak masuk 2 minggu puasa pun. kejap je masa berjalan.
tanda dunia akhir zaman kan?
alhamdulillah setakat ni puasa ok. cuma malas sikit tang nak bangun sahur je.
tapi dah suami suka makan nasi  baru masak, gagahkan jugak diri bangun pukul 4 pagi masak nasi n buat lauk.

untuk pagi ni, aku just goreng daging campur ayam.
goreng kunyit pastu bila dekat nak masak tambah sikit kicap n sos tiram.
makan tu jelah.
lepas tu tunggu subuh n baru tidur balik.

hari ni mak cakap nak pergi hantar lauk ada bukak puasa kat masjid.
so dalam pukul 10 lebih aku keluar pergi  bank kejap pastu singgah beli a few things yang mak kirim.
sampai rumah mak tengahari tu terus masak dapur siap barang barang nak masak.
kupas bawang n potong sayur semua.
disebabkan mak baru nak baik dari demam, so aku tolongla masak sikit.
tapi dah namanya mak kan, if tak kalut memang tak sah.
ada ke tengahari lagi dan nak suruh aku masak.
setakat nak buat 2 jenis lauk ni, setengah jam pun tak sampai.huhu
sayur tu dari elok je nampak rangup lagi sampai dah lembik.
kemain lagi aku beli kacang buncis nak tambah elemen rangup, tapi bila aku try memang dah lembik pun.huhu
tu malas kalau nak kena sedapur dengan mak. bingit telinga kena bebel.hehe




aku just buat bawal sweet sour dengan sayur campur je.
lauk lain semua mak masak. ada singgang daging, ikan jaket sumbat dengan sambal pauh dengan ikan bakar.
dah siap masak semua lauk, aku jugak yang kena pergi hantar n hidang kat masjid.
selalunya mak yang akan pergi n aku just tolong hantar n tolong hidang je.
tapi dah mak tak berapa ok, terpaksalah pergi sorang sorang.
bila sampai, orang tak ramai lagi so dapatla letak hidangan aku ni kat area dalam.

mak cakap lepas hidang bolehla balik.
tapi bila aku tengok, takde pulak yang tinggal hidangan dorang.
if tinggal nanti, sape pulak nak urus air n nasi semua.
so melangutla aku kat masjid tu sorang sorang.

lebih kurang pukul 7 barulah aku siapkan air minum pastu isi nasi dalam pinggan.
ayah memangla datang bukak puasa kat masjid dah dia tok bilal tapi manalah boleh harap kat ayah tu.
lepas berbuka dia dah nak kena siap untuk solat maghrib, so aku jugakla yang kena kemas semua.
memandangkan hidangan ni semuanya lelaki yang penuhkan, so yang perempuan pandai pandaila cari port sendiri.



if dulu semua hidangan berbuka akan hidang dalam masjid kawasan solat, tapi tahun ni masjid dah renovate, so kawasan luar masjid depan n kiri kanan memang muat setakat nak buat 40,50 hidangan.
5,6 hidangan je yang buat kat dalam masjid tu pun kat belakang sekali dekat dengan sliding door.
so takdela ganggu kawasan solat.

elok je nak berbuka kebetulan besan mak ada sekali, so aku join dia je bukak puasa.
duduk je makan tak tahu kat dulang hidangan sapo.
ada lauk ikan percik, tomyam dengan sambal pauh.
tu jelah sikit aku makan.
nasi pun keras, tak berapa kena dengan selera aku.
tomyam of kosla lagi sedap yang aku buat.kihkihkih
tapi aku tak kisah pun sebab aku ni bukan jenis makan beriya nak berbuka.
yang penting air jelah. 3,4 gelas kot aku refill air sunquick.kihkihkih

lepas berbukak, aku pun standby jelah tunggu ayah dengan 3,4 orang lain siap makan
elok je siap aku terus kemas n balik rumah.
balik rumah macam biasalah tuan permaisuri (noted:mak) akan buat soal siasat.
sape yang duduk makan, lauk habis ke tak, orang ramai ke tak. 
patut aku snap gambar je tadi tunjuk kat mak.huhu
balik rumah mak pun, kakak ipar ajak makan dah rasa malas.
tak try pun lauk aku buat sedap ke tak.
tapi bila tengok licin, agaknya sedapla kot.hehehe
tak sempat rasa pun singgang daging mak, so bawak balik sikit untuk berbuka esok.

lebih kurang pukul 830 aku follow suami pergi rumah pakcik jap.
dia nak tengok lembu katanya.
aku nak balik dulu dia tak bagi. dia tak tahu kita ni seharian penat.huhu
kebetulan mak pun nak singgah tengok pakcik tengah sakit.
lepak kejap n terus balik jelawat.
sampai rumah, mandi solat semua masuk tidur jelah.
takde nafsu dah nak buat benda lain.huhu

tu jelah cerita 13 ramadan saya. sampai ketemu lagi esok ye. ;D




Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM