MENU TERAKHIR MENJELANG RAMADAN -CHARKUETIOW BACHOK


Salam.

memang sehari sebelum ramadan baru aku plan nak ke seupermarket untuk beli barang dapur buat bekalan bulan puasa.
if hari biasa aku masak hujung minggu je.
tapi ramadan kali ni dah tekad taknak beli bazar pun, nak masak simple simple je.
lagi puas hati makan.

so petang ahad aku gerak ke PKT.
dekat situ je ada daging yang selalu aku beli.
daging import je pun tapi jenis yang okla. dalam rm18 kot sekilo.
lepas tu topupla mana barang dapur yang dah habis. sos, minyak, serbuk perasa, ikan bilis.
then aku beli jugak sayur sikit. beli kurma untuk berbuka.  beli jugak biskut konon nak buat bekal bersahur.
walaupun aku n suami bukan penggemar kurma, tapi rasanya kena belajar makan la kot.
masa pegi kaunseling ivf ritu doktor cakap banyakkan makan kurma, minum jus delima.
tapi kurma selalunya manis sangat, i is dont like manis manis.huhuhu

balik dari beli barang, terus gerak ke Bachok.
dah janji dengan cikji nak makan charkuetiow sebelum masuk puasa.hehe
masa sampai tu aku tengok kedai still tak bukak, so pergi la pulak ke Billion Bachok.
balik dari PKT mak kol suh belikan wayar extension dengan ubat sakit urat kat klinik.
so masukla aku ke supermarket kali ke2.
dahla susah nak parking. masuk je dalam Billion kemain lagi ramai orang.
mulanya ingat nak beli wayar extension je, tapi bila dah masuk tangan dok capai itu ini jugak.
tup tup tengok jam dah 6.30
terus cabut nak pergi ambik cikji.
dahla aku lapar gilos last pagi je makan nasi.huhu


harusla order saiz besar special kan?
memang licin selicin licinnya aku makan.hihi
kedai ni baru je bukak. nasib baik sedap.
lepas ni tak payah pergi jauh jauh dah nak makan charkluetiow.
masa dok makan si tukang masak datang sembang.
disebabkan aku order extra masin, so dia datangla bagitau dia takde tambah apa apa pun, garam pun takde katanya.
nasib baik sedang elok je kena dengan selera aku.
yang kurengnya takde lada jeruk. hilang side kick.
almaklumla sekarang ni lada hijau besar tu mahal.
tu yang short stok lada jeruk la kot.

dalam bulan puasa ni, dia cakap week pertama tutup.
minggu seterusnya baru bukak.
malamnya aku bagitau suami tak payahla masak, nak makan luar je.
cadang nak makan chicken chop la pulak.
suami cakap ok je.
aku dah plan if chicken chop tutup, ajak suami datang makan sini.
kebetulan anak pun ada.

tapi biasalah kita hanya mampu merancang je pun.
malam tu lepas je suami dengan anak pergi terawikh, aku tertidur.
bila tersedar dah pukul 10, konfem aku ting tong.
masa suami tanya pasal nak keluar makan, aku just angguk angguk geleng geleng je. blur sekejap.
so suami cakap takpela dia bawak anak je makan luar.
masa nak salam pun aku taknak, geleng geleng. nasib baik laki tak marah.hehe

aku memang jenis macam ni.
kalau dah tertidur malam, if tersedar pun memang tak boleh buat apa dah.
kalau belum solat memang kena solat pastu tidola balik.
lapar macam mana pun aku tak kuasa dah nak makan ke nak hapa.
sebab selalunya if aku tidur n tersedar tiba tiba, aku akan jadi badmood,kahkahkah.
perangai macam hampeh.

okla tu je nak bebel. moga ramadan tahun ni rajinla nak up entri puasa. daaaaaa



Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM