Weekends!


salam.

hari jumaat.

lepas subuh aku tertidur sampai pukul 9 lebih.
pastu bangun pergi kedai cari breakfast.
maybe sebab nak period so asik rasa nak makan je.
selalunya hari jumaat memang aku tak beli n jarang sangat masak breakfast.
memang lepas suami balik jumaat barulah makan nasi.
tapi dah lapar, aku merajinkan diri jugak ke kedai.
nak harap suami cari breakfast?hmmmm baik tak payah.

tapi masalahnya bila beli nasi bungkus pagi, suami bila dah makan dia rasa kenyang so lepas balik solat jumaat dia dah taknakla makan nasi.
penat aku masak.huhu
buat ikan goreng pedas, pastu goreng ayam je pun. then ada sayur lemak bayam tapau dari periuk mak.
aku sendiri pun dah suami tak makan, so aku pun tak makanla.
dok layan tv je sampai petang n tertidur kejap.
bangun tido tu barula rasa lapar nak makan nasi.
actually, masa pagi khamis otw nak pi kerja, aku lalu pasar n nampak bayam segar. terus teringin nak makan sayur lemak.
so kol je mak suruh dia buatkan sayur lemak bayam. 
kebetulan ayah pegi pasar jelawat, so adala rezeki nak makan sayur lemak.
balik kerja singgah je ambik rumah mak. 
seminggu lepas memang selsema n tak sedap badan, so mulut rasa tak best bila makan.
tapi makan laju je.kihkihkih cuma kesedapan tu hilangla kot.

cuaca sekarang ni pun asik panas hujan je.
tengahri memang panas so jemur baju 2,3 round pun cepat kering.
tapi bila petang n malam hujan turun dengan guruh kilat semua ada.
yang bestnya masa tidur jelah sebab sejuk.
yang tak bestnya asal berangin hujan sikit je astro jem.
sakit hati betul. demm u astro.

hari sabtu.

hari ni pun sama, aku pepagi lagi dah lapar so keluar cari breakfast.
kedai yang biasa beli tu tutup sebab ada kenduri.
kedai yang lagi 1 pulak pukul 830 dah sold out. almaklumla kedai kampung.
buat lauk sekor ayam sekilo ikan je kot.huhu
kedai ke3 lagi kelakar. aku berenti kereta je dia terus ambik pembalut nasi.
masa aku tanya ada nasi apa, dia dah ready nak ceduk nasi.
bila aku cakap taknak nasi kerabu, nak cari nasi berlauk dia cakap oo ingatkan nak nasi kerabu.
kot ye pun tanyala dulu orang ni.
kesian pun ada, kelakar pun ada.kihkihkih
aku bajet dia tak biasa sebab baru start meniaga nasi pagi depan rumah kot.

then petangnya ada aktiviti dengan mak ayah.
ayah ajak tengok anak sedara dia yang sakit kat bachok.
pastu mak pulak ajak singgah rumah abang kat tawang nak bagi dia ada menggulai ikan sikit.
gitulah dah namanya mak.
buat makanan sikit, terus teringat kat anak.
anak tengah makan sedap tu....ingat tak kat mak?huhu

macam biasala bila jumpa sedara sekali sekala macam macamla cerita timbul.
ayah pulak bila dah tua sekarang ni asal balik jumpa sedara dia kat bachok, mulala sedih berair mata.
kalau aku nampak mata dia merah, iyalah tu tandanya sebak.
tambah tambah kalau melawat sedara yang tua atau yang sakit.
mungkin rasa diri dah tua, n lepas ni sakit sakit macam tulah pulak ada orang jaga, sekali sekala sedara mara datang melawat.

tapi 1 pengajaran yang aku dapat semalam, walau ada sesetengah saudara mara ni taknak erat kan silaturrahim, tak datang melawat bila ada saudara sakit, tapi di pihak kita sendiri, jangan sampai kita pun jadi macam tu jugak.
tak rugi pun kalau kita yang sihat ni melawat saudara yang sakit. tak jatuh miskin pun kalau kita yang lebih kaya ni melawat saudara yang lebih miskin, dan tak hina pun kalau kita yang miskin ni melawat saudara yang lebih kaya.
dah mati nanti, semua sama je sorang sorang dalam kubur, harta benda anak beranak semua tinggal.

tapi biasalah bila dah bersembang tu, dari bersembang jadi termengata orang.
aku pulak bila dengar orang tua menyembang dah terlari topik termengata orang, pelan pelan aku cakap...tu bukan kecek hal sendiri dah tu, kecek hal orang dah tu.tak baik.kihkihkih
kata aku sambil gelak gelak kecil.
bajet bagus je kan?haha...padahallllllll.

pastu otw balik, palnnya nak makan charkuetiow kat bachok, tapi tutupla pulak.
so aku singgah tapau ciken cop je.
pastu ingatkan mak ayah nak balik terus, rupanya nakkkk jugak makan charkuetiow, so singgah solat maghrib kat masjid jelawat pastu gerakla aku ke bukit marak pulak. 
nasib baik kedai bukak, kalau tak memangla sampai ke peringat pulak aku.
memangla jauh dok pusing keliling tapi selagi tak dapat bagi mak ayah makan charkuetiow, memang rasa bersalah je.huhu

aku sampai rumah dah pukul 9 lebih. sib baik laki steady je dok layan olimpik.
oklatu kan aku dah bawak balik ciken cop untuk dia.hehe

tu jelah cerita weekend aku kali ni.jumpa lagi. daaaaa



Comments

Popular posts from this blog

TTC Journey 2020 - Part 1

1st Visit HRPZ II: O&G Clinic

RESEPI: IKAN SIAKAP STIM