Monday, November 11, 2013

i am kelantanese



assalamualaikum

hari ni semua warga kelantan bercuti sempena keputeraan sultan
bukan sehari ye tapi 2 hari
negeri lain ada? tak de kannnnnnn?
nape kelantan special cuti sampai 2 hari?
ntahla aku pun kurang periksa.hehehe
tapi dari  kecil sampaila aku dah tua bangka ni memang keputeraan sultan kelantan kami cuti 2 hari
kalau sultan sebelum 30 dan 31 Mac
sultan yang terbaru ni 11,12 november..
untung kan jadi orang kelantan.hehehe

aku pun tak tahu kenapa orang selalu nak mengutuk mengata kami ni orang kelantan
kononnya orang kelantan ni semua ketinggalan, negeri miskin la hapala
orang negeri lain selalu mengutuk cakap orang kelantan ni jenis pilih bulu, berpuak puak
jenis yang kalau kampungan kalau masuk kl semua jadi tak senonoh terkena kejutan budaya
kalau aku masuk blog gosip beautiful nara
pantang je ada isu kelantan
bepuak puak negeri lain mengutuk orang kelantan

teringat masa nak pilihan raya ritu sorang abang balik
kemain lagi dia mengutuk kelantan itula inila tak membangun la apala
dia bukan duduk kelantan pun
nape yang dia nak sibuk sibuk
kami yang duduk kelantan ni tak rasa kurang apa pun
cukup makan pakai cukup kemudahan apa nak semua ada
nape orang luar yang nak sibuk sibuk?

teringat masa aku diploma dulu
ramai kawan/geng budak johor
awal awalnya memang kami kena cakap  bahasa standard sebab takut dorang tak faham
tapi bila dah lama kami cakap kelantan dorang faham and balas cakap bahasa negeri dorang saja
tak bangga ke?
aku rasa 90 peratus orang kelantan ni kalau ditanya bangga ke tak jadi orang kelantan
konfem mesti jawab bangga
takdenya nak cakap hmm malu duduk kelantan, malu nak mengaku orang kelantan, malu nak mengaku makan budu
nape nak malu mengaku makan budu? orang melaka dengan cencaluk, orang pahang dengan tempoyak
masing masing suka kan? so apahal?

kadang menyampah je bila dengar
i orang kelantan tapi i tak makan budu...
so what? budu tu jijik sangat ke?
berak sama je kan keluar ****..
tak jijik?
perasan diva macam kau berak keluar emas.hahahaha
taknak makan sudahla iye iye je nak bagitahu orang nape? diam diam sudahhh

mintak maaf ye mana terasa
nak masuk dapur masak dulu..babaiiiiiii





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...