Sunday, June 12, 2016

5,6 Ramadan 2016

Salam.

Ramadan ke 5 puasa memang aku jadi selembik jeli dah.
Boleh bayang tak masa bukak puasa, minum air dengan tangan menggigil gigil.
Tu je pun yang mampu masa tu. Minum air. Nasi memang taknak. Aku teman suami je makan.
Lepas suami pergi terawikh n aku solat isyak baru aku makan nasi sorang sorang depan tv.

Pagi tu memang aku tak sahur. Tak bangun pun.
Dengan letih n tak sedap badan.
Aku suruh suami nakk sahur rumah kak ipar je.
Bagus perangai punya bini kan? Huhu
Yang aku pulak masuk dapur ambik air sebotol.
Teguk yang tu je sampaila habis waktu sahur.

Dahla balik bukak puasa rumah mak petang khamis nasi makan ciput je.
Lauk memang banyak.
Aku beli ayam percik n daging bakar.
Beli roti john dengan kuih cara berlauk. Beli kerabu buah bacang sikit.
Tapi aku cuma ambik tomyam sikit pastu cubit ikan percik sikit.
Memang tak tahu nape rasa tak selera.
Maybe balik kerja petang tu dah rasa tak sedap badan.
Muka rasa panas. Dengan sakit mulut sebab ulser lagi. Huhu
Dugaan sungguh bulan puasa tahun ni.

Tengaharinya pulak aku keluar kejap ke kb pergi melawat anak sedara masuk wad.
Memangla jalan tak jem sebab waktu solat jumaat tapi letihla terasa la jugak sebab panas terik.
Dahaga jangan cakapla. Rasa macam nak minum air satu baldi.

Disebabkan tak selera, so berbuka aku masak tomyam lagi.
Buat telur dadar. Pastu suami tapau gulai ayam kampung.
Tonyam tu cukupla untuk buat berbuka lagi hari ni. Tu je aku selera nak makan.
Tak payahla beli kuih ke makanan sampingan ke.
Memang aku tak kan makan dah. Buat membazir je.
Kalau balik bukak puasa rumah mak baru aku beli lauk.

Nasib baik malam tadi dah makan lebih sikit dengan tomyam so hari ni puasa rasa okla sikit dari semalam.
Sahur pagi tadi aku masak nasi untuk suami. Lepas siap semua dia taknak makan la pulak.
Dia pun sama ada ukser n sakit kaki bengkak kena apa entah. So jadi x selera jugak.
Aku jangan cakapla memang taknak nasi pun. Tapi aku buat mineral kopi n makan biskut je.
Aku rasa macam selera pulak makan biskut dengan air panas.
Lepas tu sambung je teguk air masak sampai imsak.



Untuk berbuka hari ni aku perangatkan balik tomyam semalam.
memang sengaja masak lebih pun. 
Lepas tu buat daging black pepper untuk suami n goreng ikan masin.
memang la penat nak masak tapi serius aku kureng sangat dengan lauk beli.huhu
Suami pulak tapau lagi gulai ketam. Aku tak makan sebab alergik. 
Tu jelah menu berbuka.

Tapi yang bestnya baru 5 hari puasa semalam aku timbang dah turun pun 0.8kg hehe
Sabtu lepas 60.6
Jumaat 59.2.
Yang  penting timbang dengan penimbang  sama. So resultnya meyakinkan aku.

2 comments:

Azian Elias said...

kenapa sampai teruk cam tu?

ada apa2 ke? harap2 ok nnt ye.. selamat bersahur.

Dhiera nadhirah said...

ya Allah, buka lah puasa kalau tak mampu sangat. tu dah tanda hypoglycemia dah tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...